Csapatban motorozni jó! Jobb, mint egyedül. Az igazi magányos csavargók talán nem értenek ezzel egyet.
Az viszont vitathatatlan, hogy a csapatban haladás több védelmet nyújt a motorosoknak, mert amíg egy motort könnyen "el lehet nézni", a mai autók tekintélyes vastagságú A-oszlopai simán kitakarnak egy motorost, addig a csapatban haladókat nem lehet nem észrevenni. Jól látszanak és hallatszanak!
Kialakítottunk egy szabályrendszert, ami a biztonságos motorozás érdekében minden velünk motorozó társunk számára betartandó.
Neked és a motorodnak is vannak korlátai. Légy tudatában ezeknek és ne feszegesd a határokat! Megvannak a jól bevált módszerek, hogy képezd magad és fejlődj. A túrán számíthatsz arra, hogy nem követelünk tőled semmi olyat, amit nem tudnál megcsinálni.
· Biztonság mindenekelőtt! Ez az első számú szabály.
· Csapatban motorozni nemcsak öröm, de felelősség is. Mindannyian felelősek vagyunk a magunk, velünk motorozó társaink és a közlekedés többi résztvevőjének biztonságáért.
· Az együtt motorozás ideje alatt követned kell a csapatvezető utasításait. Számíthatsz a vezetőre, mert rutinos motoros, csapatban gondolkodik és úgy választja meg a megfelelő manővert, hogy a csapat követni tudja őt. Természetesen ha úgy ítéled meg, hogy a kérdéses manővert nem tudod biztonsággal végrehajtani, úgy cselekedj, hogy mindig a biztonságra törekedj.
· Motorod kiváló műszaki állapotban legyen!
· Ellenőrizd, nem járt-e le a paripád műszaki vizsgája, illetve a kötelező felelősségbiztosítása.
· El sem hiszed, de simán elhagyhatod a rendszámtábládat, azzal pedig jó pár napra kivonod magad a forgalomból, valamint a túrát is megakasztod. Ezért ellenőrizd, megfelelő-e a rögzítése. Na persze, és a láthatósága.
· Végezd el a KRESZ szerinti elindulás előtti ellenőrzéseket: gumiabroncs szemrevételezése, irányjelző működése, féklámpa, helyzetjelző, világítás, fékberendezés működése, kormánycsapágy lógása.
· Ezen felül a felszerelt kiegészítők és a csomagok biztonságos rögzítését is megéri ellenőrizni. Hagytunk már el hanyagul "odagumipókozott" bőrdzsekit, lelazult, letört indexet és dudát is a túráink során...
· Ellenőrizd, nálad vannak-e a KRESZ-ben kötelezően előírt felszerelések.
· A megfelelő védőruházatot, sisakot, kesztyűt viselned kell. Komoly sérülést szenvedhetsz, ha nem öltözöl be, mondván "csak pár kilométer az egész", aztán elcsúszol, vagy a kalapos vén tata kifordul eléd.
· A gyári szerszámkészlet legyen a motorodban. Ezen felül egy a jó műszaki gyakorlat által megkívánt készletet is tarts magadnál, különösen, ha nem gyári tartozék is van a motorodon. Például plexi, aminek a pozícióján a túra során esetleg állítani kell.
· Légy tisztában a túra útvonalával, erről mindent megtalálsz a honlapunkon közzétett túratervben. Mentsd el a mobilodba a társak számát. Szintén jó, ha elmentesz pár másik hasznos telefonszámot, például motormentő, háziorvosod, baleset esetén értesítendő száma.
· Ne felejtsd otthon az esőruhádat! Gyakorold a felvételét, mert nem jó, ha az ügyetlenséged miatt feltartod a csapatot.
· Ne feledd: sok ember szórakozását ronthatod el a nem megfelelő felkészüléssel.
· A motorozás élménye páratlan. Megszűnnek a hétköznapok gondjai, eggyé válsz motoroddal és átadod magad az élményeknek. De ahhoz, hogy mindannyian jól érezzük magunkat, elengedhetetlen, hogy csak olyan társak jöjjenek velünk, akik motorozásra alkalmas állapotban vannak.
· Ne motorozz, ha beteg-, vagy kimerült vagy, főleg ne, ha alkohol, gyógyszer vagy bármilyen, a reakcióidat, tudatállapotodat befolyásoló szer befolyása alatt állsz!
· Ne gyere közénk akkor sem, ha lelkileg nem vagy kiegyensúlyozott. Lesz még túra bőven, szedd össze magad.
· A találkozóhelyre pontosan érkezz!!!
· Ha nem érsz oda a megbeszélt időre, telefonon értesítsd a túravezetőt, kérj tájékoztatást a becsatlakozás lehetőségéről.
· Az indulás időpontjára állj készen:
+ a motort tankold tele,
+ motorod legyen menetkész,
+ személyes "folyó" ügyeket intézd el ("üres hólyag - teli tank" elv), te is és az utasod is,
+ dobozokat, táskákat zárd be,
+ még egyszer ellenőrizd, minden megfelelően van-e rögzítve,
+ gondoskodj róla, hogy az utasoddal együtt beöltözve, útra készen legyetek.
· Nem fair a többieket megváratni!!!
· Fontos, hogy a csapatban minden motoros és utas hasonló számú réteg ruhát felvéve öltözzön fel. Ne kelljen plusz megállót beiktatni, mert valaki fázik és mégiscsak felvenne még valamit.
· Túravezetőnek tapasztalt motorost választottunk, aki jól ismeri a tervezett útvonalat, bejárta, általában ő is szervezte a túrát.
· Az indulás előtt eligazítást tart, hogy mindenki tisztában legyen a vonulás irányával és módjával, az útvonallal, a tervezett megállókkal, a tervezett utazósebességgel.
· Mindenkinek meghatározza a helyét a csapaton belül, amit a túra végéig kötelezően tartani kell!!
· A túravezető vezeti a sort, mögötte a többi motoros a zipzár alakzatot tartva halad.
· A túrán mindenki a túravezetőt követi! Ha bárki úgy véli, hogy jobban tudja az utat, vagy ismer egy rövidebbet az erdőn át, akkor is a túravezetőt kell követni, senki nem kapott felhatalmazást, hogy önhatalmúlag elhagyja, vagy eltérítse a csapatot.
· Ha valaki bármilyen probléma miatt félreáll, akkor az alábbiakban ismertetett "Nem tervezett megállások" pontban leírtak szerint kell eljárni!
· A túravezető iránymutatásai szerint járunk el, indulás előtt, induláskor, menetben, megálláskor és parkoláskor is. Egyéni mutatványoknak helye nincs!!!!
· Amikor együtt motoroztunk, zipzár alakzatban haladunk.
· Tartjuk a túravezető által diktált tempót.
· Cél hogy a motorosok oszlopa minél rövidebb legyen, de mindez nem szabad, hogy a biztonság rovására menjen.
· Ha előzik az oszlopot, elengedjük az előző járművet! Komoly vészhelyzetet jelent, ha az előzést végrehajtó jármű hirtelen besorolni kényszerül a soraink közé!
· Ha mégis sor kerül rá, a befurakodót beengedjük és ha szükséges, akár lehúzódással is elősegítjük, hogy minél hamarább továbbhajtson.
· A motorok közti követési távolság kellően biztonságos motorozást, megfelelő féktávolságot tegyen lehetővé.
· Fontos, hogy soha nem szabad felzárkóznod az előttünk motorozó mellé! A társad bízik abban, hogy nem kell akár egy pillanatra sem oldalra tekintenie, ha ki akarja használni az út teljes szélességét, kanyarban, vagy ha kikerül egy kátyút az úton. Hasonlóképpen, te is bízhatsz benne, hogy a hasonló manővereket te is biztonsággal végrehajthatod.
· Fontos, hogy az alakzatban tilos előzgetni egymást!!!! mindenkinek a helyén kell haladnia, egészen a megérkezésig. Kivétel, ha valaki értesíteni kívánja a túravezetőt valamilyen problémáról, vagy ha valaki félreáll az alakzatból, ennek szabályait külön tárgyaljuk.
· A biztonság mindenekelőtt! Ha indokolt, balesetveszély megelőzése, vagy kivédése érdekében felbomolhat az alakzat, mindenki felelős motorozással haladjon a csapatban, az alakzat óv minket, de nem tartjuk fenn "erőszakkal", "mindenáron".
· Ne feledd: bízunk benned és te is bízhatsz bennünk, amikor a csapatunkban motorozol.
· A konvoj elejére, a túravezető mögé sorolnak a gyengébb gépek, a tapasztalatlanabb motorosok, vagy az új, ismeretlen tagok.
· Az ő tempójukhoz igazodik a csapat.
· Azonban, a csapat szórakozása, biztonságos haladása érdekében mindenképpen elvárjuk, hogy a túrákon hozzánk csatlakozó motorosok kellő gyakorlattal rendelkezzenek, együtt tudjanak haladni a csapattal.
· Ha bármi zavar támad menet közben, értesíteni kell róla a túravezetőt.
· Végrehajtása: irányjelzést adva, balról előzd meg a menetoszlopot, majd ha a túravezető mellé érsz, jelezz neki.
· Figyelem! Mivel az alakzat előzése veszélyhelyzetet teremt, csak nyomós indok esetén élj ezzel a lehetőséggel. Bízz benne, hogy a túravezető ismeri az utat, tudja, mikor kell tankolni, el tudja dönteni, öltözzön-e be a csapat esőruhába...s.t.b., nem szükséges ezekre az alapvető dolgokra menet közben figyelmeztetni.
· A csapatot egy kijelölt rutinos motoros zárja. Ő mindig ott halad, ahonnan legjobban belátja a sort és érzékelheti a túravezető jelzéseit.
· A záró motoros pozíció kulcsfontosságú a csapat biztonsága szempontjából. Ezért ne lepődj meg, ha nem osztunk be rögtön erre a feladatra, csak ha már eleget motoroztál velünk és úgy látjuk, hogy képes vagy megoldani ezt a feladatot. Más szóval, ne akarj a menet végén haladni, az a záró motoros helye.
· Ha a csapatból valaki bármilyen okból leáll, a záró motorosnak meg kell vele állnia és az adódott problémát kezelnie kell. Lásd az alábbiakban a "Nem tervezett megállás" pontban leírtakat.
· Abban az esetben, ha úgy tapasztalja, hogy veszélyes körülmények lépnek fel, a lehető leghamarabb tájékoztatnia kell a túravezetőt.
· A csapat utazósebességét a túravezető határozza meg.
· Természetesen a forgalmi helyzet megkívánhatja, hogy ettől a mögötte haladók eltérjenek. De amint a zavaró körülmények elmúltak, mindenki soroljon vissza és álljon rá a túravezető által diktált sebességre.
· A túravezető egyenletes sebesség tartására törekszik, melyet az időjárási körülményekhez, forgalomhoz igazodva és a közlekedés szabályait betartva választ meg, úgy, hogy a csapat valamennyi motorosa biztonsággal együtt haladhasson.
· A túravezető folyamatosan figyeli a visszapillantó tükrét, így tudja kontrollálni, hogy a csapat megfelelően halad-e.
· A csapat minden tagjának tartania kell a menet sebességét. A legkisebb lassítás, fékezés a menet elején intenzív fékezésre késztetheti a hátul haladókat, ezt pedig kerülni kell. Fontos az állandó sebesség tartása.
· Ha az alakzatban bárki kényelmetlennek érzi az utazósebességet, a következő megálláskor jelezheti a túravezetőnek. A csapatban haladók önhatalmúlag nem lassíthatnak le, csak alapos ok esetén, például veszélyhelyzet, probléma megelőzésekor és elhárításakor, ha a lemaradó társunkat kívánja bevárni, vagy ha kiáll valaki az alakzatból. Lásd a betervezett illetve nem betervezett megállásokról szóló szabályokat, melyeket lejjebb részletezünk.
· Többsávos autóúton illetve autópályán az előzést, sávváltást az alakzattal a leggyakrabban a csapat "egyszerre" hajtja végre.
· A sávváltási szándékot a túravezető kezdeményezi, irányjelzéssel.
· Ezt a jelzést a csapat tagjai "továbbadják" a záró motorosnak, miközben nem változtatnak irányt. A záró motoros ezt észleli, majd ha biztonságosan végrehajtható, megkezdi a sávváltást, ezzel levédve a sávot az alakzat mögött.
· Ha a túravezető látja, hogy a sáv biztosítva van, akkor ő kezdi meg az sávváltást és csak ezután jöhet az alakzat többi tagja.
· Fontos, hogy minden tag kellő figyelemmel váltson sávot, ne csak a tükröt használja, hanem egy kis oldalra pillantással is győződjön meg a biztonságos sávváltás lehetőségéről. Természetesen előre felé is figyelni kell, hátha lassít a sor.
· Előzés után a csapat a biztonságos előzéshez szükséges sebességkülönbséget tartva fejezi be a manővert, lehetővé téve, hogy mindenki biztonsággal visszasoroljon. A túravezető által diktált sebességet tartani kell.
· A kettes pozícióban haladó motoros visszasorol a jobb oldali sávba, míg a túravezető a belső sávban marad mindaddig, amíg meggyőződött róla, hogy mindenki visszasorolt. Eközben mindenki húzza neki, hogy a biztonságos visszasorolást lehetővé tegye a mögötte haladók számára.
· A visszasoroláskor fokozott figyelemmel kell eljárni, nehogy veszélyes manőverre kényszerítsük a mögöttünk érkezőket, figyelve az előttünk haladókra.
· Az utazósebességre a csapat a túravezető tempóját követve lassít vissza, ismét nagyon ügyelve a biztonságos követési távolság betartására.
· Nem biztos, hogy a fenti manőversorozat végrehajtható, forgalmi okok miatt, vagy ha szétszakadt a csapat, ilyenkor egyéni manővert hajt végre mindenki és a lehető leghamarább ismét mindenki besorol az alakzatba.
· Országúton szintén egyéni előzést hajtunk végre.
· Ha más jármű előzi a konvojt, főleg nagyobb forgalmú utakon, egy sorba rendeződéssel segítjük az előzőt.
· Használd a tükröt, ne fordulhasson elő, hogy megijedsz, amikor hirtelen melléd ér egy előző autó, vagy motor. Ha figyelmetlenséged miatt nem engeded el az előző járművet, a mögötte motorozó társaidat sodrod veszélybe!
· Előzéskor is tartani kell a zipzár alakzatot, amint kielőzött az előttünk lévő, ha biztonságosnak érezzük helyére már beállhatunk.
· Ha egy előzéskor az alakzat felszakadozik, a felzárkózáskor mindig a fokozott óvatossággal kell eljárni, ugyanis a felzárkózók nagy sebességgel erednek a konvoj után, ami intenzív fékezéssel járhat, ha utolérik a konvojt. A visszasoroláskor meg kell előzni a veszélyhelyzeteket.
· Az előzést mindenki lendületesen, a megfelelő sebességfokozatba való visszakapcsolással hajtsa végre. Veszélyhelyzetet okozhat, ha valaki "öregurasan", alacsony fordulatról próbál felgyorsítani és úgy előz. Egyrészt feltartja és fékezésre kényszerítheti a mögötte haladó társait és a konvojt követő járműveket, másrészt lemarad a lendületesen előző előtte haladóktól. Ez a felzárkózásakor is veszélyhelyzetet teremt, ha nagy sebességgel "rájuk fut", aztán pedig vészfékez.
· Motorozni jó, ahogy mondják, "úton lenni élet", de az élvezetes túra során fontos a megállások megtervezése. Erre minden alkalommal ügyelünk is.
· Tankolás, pihenő, étkezés céljából megállásokat iktatunk be.
· A tankolási helyeket mindig a legkisebb hatótávolságú motorokhoz igazítjuk. Figyelem! "Üres hólyag, teli tank" szabály!
· Bármi előfordulhat útközben! Fontos szem előtt tartani, hogy a lassítások, megállások zavart kelthetnek az alakzaton belül és ez balesetveszélyes lehet.
· A megállás előtt a motorosnak alaposan mérlegelnie kell, hogy meg tudja-e oldani a problémáját egyedül, vagy pedig segítséget kér a társaitól.
· A túravezető megáll: a menet nem haladhat túravezető nélkül. Ilyenkor a túravezető megállási szándékát jelzi (indexel) és félreáll, a csapat követi.
· A záró motoros megáll: neki is fontos feladatai vannak a biztonságos motorozás biztosításához, záró motoros nélkül sem haladhat a csapat.
· Ilyen esetekben a záró motoros a megállási szándékát jelzi a túravezetőnek.
· Ha vészhelyzet miatt kell megállnia, akkor az előtte haladóknak kell értesíteniük a túravezetőt, aki majd a csapatot megállítja.
· Ilyenkor nem kell megállítani a konvojt. Ilyenkor a motoros megoldja a helyzetet - lassít és karjelzéssel int a többieknek, hogy menjenek tovább, előzzék meg.
Manapság nagyon jó nyári motoros felszereléseket lehet kapni, hálós, jól szellőző kabátok és nadrágok is vannak, amelyekben ugyanúgy megtaláljuk a szükséges protektorokat. Azonban ezek is csak szívják magukba a hőt, ha fekete anyagból készültek. Ugyanez igaz a bukósisakokra: mindenki tudja, hogy a fehér szín taszítja, míg a sötét színek vonzzák a meleget. Gondolom nem kell elmagyarázni, hogy akkor melyik ilyenkor a kellemesebb viseletű bukósisak.
A motorosoknak a legnehezebb dolog az öltözködésben, hogy míg napközben kánikula van, estefelé jelentősen lehűlhet a levegő. Ilyenkor ajánlatos olyan aláöltözőket viselni, amelyek légáteresztőek, vagy kimondottan olyan "technikai ruházatot" hordjunk a motoros kabát alatt, amely elvezeti a testünkről az izzadtságot és a hőt.
Saját tapasztalat, hogy indulás előtt nem szívesen esznek-isznak a motorosok, hogy minél kevesebbszer kelljen megállni a különböző testi szükségletek miatt. Kánikula esetén azonban nagyon fontos, hogy már azelőtt igyunk minél többet, mielőtt felülnénk a motorra, és álljunk meg minél többször, hogy fel tudjuk frissíteni magunkat! A motoron nehézséget okoz az ivóvíz hidegen tartása, tehát jól tesszük, ha ezúttal nem kerüljük el a benzinkutakat és a vendéglátó helyeket, ahol mindig hűvös innivalót, lehetőleg tiszta vizet vehetünk magunkhoz.
Mindenki hallott már arról, hogy a koffein (ahogy az alkohol is) vízhajtó hatású. Rendkívüli melegben még fontosabb, hogy ne kávézzunk (gondolom a az alkoholt nem kell külön említeni a motorvezetés miatt), hiszen ilyenkor még nagyobb a veszélye a kiszáradásnak. Ha egy túrán úgy érezzük,hogy szükségünk van a napi koffein adagunkra, mindig igyunk a kávé mellé is vizet, hogy pótoljuk az elvesztegetett folyadékot!
Tervezzük úgy a napunkat, hogy a motoron töltött időszakok inkább a kora reggeli illetve késő délutáni, hűvösebb időszakokra essenek. Dél körül pihenjünk, húzódjunk árnyékba! Ha épp túrázunk, a déli időszakban álljunk meg egy vízparton, hűtsük le magunkat a vízben vagy ha erre nincs mód, üljünk ki egy csárda árnyékos, hűvös teraszára, vagy ilyenkorra időzítsük a hűvös templomok, barlangok, föld alatti panoptikumok meglátogatását!
Forrás: www.csajokamotoron.hu